Annonsørinnhold
OSO-trivsel
Trivsel er også en del av vårt bærekraftbegrep, sier administrerende direktør Roy André Magnussen i OSO. Her er han i en trivelig prat med en av de ansatte i produksjonen i forbifarten en vanlig ettermiddag.

Trivsel er også en del av bærekraften

Artikkelen fortsetter under annonsen

-Vi er veldig stolte av at vi har en meget lav sykefraværsprosent her hos oss i OSO Hotwater. Faktisk så lav som 4%. Dette ser vi på som en del av vårt arbeide for bærekraft, for jo mindre fravær en bedrift har, desto mindre påvirker man også det ytre miljøet.

Annonsørinnhold

Administrerende direktør Roy André Magnussen legger ikke skjul på at arbeidet for å få ned fraværsprosenten er mangesidig. Men han mener også at det kanskje er noe av det viktigste man kan gjøre for å bidra til en økonomisk sunn og fremgangsrik bedrift.

Trivsel

-Hva er så hemmeligheten bak denne suksessen?

-Jeg kommer opprinnelig fra stillingen som kvalitetsansvarlig ved bedriften, og selv om jeg tok over som administrerende direktør for om lag 10 år siden nå, er kvalitetssikring viktig for meg. Skal man oppnå en maksimal kvalitet på produktene sine, er det av uhyre stor viktighet at de som jobber her, virkelig trives på jobben. Vi har et internt slagord som kanskje kan være illustrerende for det vi står for:

«Du skal være MER fornøyd når du går fra jobben enn du var da du kom». Det ligger svært mye i dette begrepet, og det er viktig for oss at vi virkelig anstrenger oss hver eneste dag for at alle rundt oss skal oppleve det slik. Da stimulerer vi til at hver enkelt gjør sitt ytterste når man er på jobb, og også at man virkelig ønsker å gå på jobben for å bidra. Det blir en følelse av at man er en del av et fellesskap, og at man går glipp av noe om man ikke er på plass. 

Servicegrad

-Men som sagt, denne holdningen strekker seg mye lenger enn inn i selve fabrikklokalene her: Det har innflytelse på vår servicegrad, som jeg vil påstå er den beste i bransjen. For dette henger sammen for oss: Skal våre kunder oppleve at vi står for bærekraft og kvalitet, må de også oppleve at vi er en del av deres støtteapparat på en regnværsdag. Om noe skjer, eller det er behov for service, skal dette være en selvfølgelig del av vårt produkt. 

Vi har hatt fokus på bærekraft siden 1970, på et tidspunkt da svært få overhodet var opptatt av dette. Men vi har hatt en visjonær ledelse som også har eid bedriften, og det har bidratt til at det er blitt skapt noe unikt her hos oss i OSO Hotwater: Det vi kan tilby våre kunder, er enestående både når det gjelder kvalitet og energiforbruk. Når vi får stadig strengere krav fra EU å strekke oss etter, så hilser vi dem velkommen.

Vi setter pris på at vi har felles rammevilkår å konkurrere under, fordi vi da er temmelig sikre på at vi vil vinne fram. Vår måte å produsere på, vår bedriftskultur og vår kompetanse gjør at vi fortsatt i dag er en familieeid bedrift. Vi produserer våre varmtvannsberedere i Hokksund og har dessuten en egen fabrikk i Sverige når det gjelder industrisegmentet. Og det er faktisk unikt i vår del av industrien, forteller han.

Vi er veldig stolt av at vi har en svært lav sykefraværsprosent i OSO Hotwater, sier administrerende direktør Roy André Magnussen i OSO.

Tradisjon og kultur

-Er dette en produksjonsmåte dere vil komme til å fortsette, eller ser dere på andre og billigere måter å produsere på?

-Her hos OSO Hotwater er vi opptatt av bærekraft, tradisjon og kultur. Vi ser på alle våre kunder som samarbeidspartnere, og hele vår struktur er bygget opp rundt bærekraft. Det strekker seg faktisk så langt som til arbeidet for å begrense sykefraværet, som sagt. Både i bedriftsmarkedet og når det gjelder det private segmentet har vi løsninger som kan gi deg en distribuert temperatur slik du vil ha den, og vi arbeider med energisparing på et nivå som mange vil kunne komme til å misunne oss. Vår bedrift har aldri gått med underskudd, fordi lønnsomhet og vekst er helt grunnleggende for eierne våre.

Det betyr også at vi kan møte fremtiden med en solid ryggrad som kan stå imot de svingningene som måtte komme i markedet. Vi er derfor en trygg samarbeidspartner, fordi våre kunder er sikre på at vi finnes her også i morgen, i neste uke og om mange år. Trivsel og trygghet paret med en gjennomgående bærekraftstanke bidrar til å skape et vinnerkonsept som bare blir bedre. Vi ser at ungdom ønsker å jobbe hos oss, og vi ser samtidig at vi har svært lav turnover, altså at folk ikke velger å slutte hos oss for å arbeide andre steder. Så akkurat som naturen har et kretsløp, tenker vi at en bedrift som vår også har det. Vi resirkulerer – og var tidlig ute på det.

Vi tar vare på våre ansatte på en måte som gjør at vi stadig utvikler oss som bedrift og nyskapende kraft i markedet. Og vi har et eierskap som gir oss alle trygghet for årene som ligger foran oss, sier Magnussen.

Annonse