Rygge ungdomsskole

Artikkelen fortsetter under annonsen

Året før koronaen slo til startet en av oss lærerne opp med et gartnerprosjekt på 8 trinn. Vi har en liten «flekk naturtomt» som de ønsket å bearbeide til en park. De startet litt opp, fikk luka og plantet litt, men så kom koronaen og alt ble liggende brakk med hjemmeskole og alt det der.

I år startet jeg opp med 8 og 10 trinn ALF som vi kaller oss. 8 trinn jobber i bolker. i løpet av året og er elevene innom Matfag, design og kreative fag og naturbruk der vi konsentrerte oss om gartner/ anleggsgartner. Alle planla sin egen hage på papir først, for så og komme seg ut i hagen og grave og ordne. Så brukte vi elementer fra tegningene og begynte å anlegge hagen. 

10.trinn har hatt ulike oppgaver gjennom året og har for det meste konsentrert seg om byggfag. Siste del av året har vi også tatt tak i parken. Vi så oss lei at kommunen hver vinter kom å måker over alle plantene våre og da kom ideen vi gjerder den inn. Så i våres har en gjeng på ni lært seg å bygge gjerde, med alle de elementene det innebærer. De ble også anleggsgartnere de siste gangene og de har rullert på de ulike oppgavene. Gjerd har også blitt beiset. 

Dette uttaler en av elevene i egenvurderingen siste dagen » Jeg syntes hele prosjektet har vert gøy å jobbe med siden jeg har fått muligheten til å vise meg fra flere fronter og fått prøvd meg som gartner, snekker, stein legger og maler.»  En annen «Jeg er overasket over hvor bra prosjektet endte opp i forhold til hvordan vi startet. » 

Neste år er planen å bygge krakk, portaler og blomsterkasser. Livet med ALf er både utfordrende og spennende.

Vi har planet stauder og anlagt bed.

Slik så det ut før vi startet i år.

Vi har gravd ned vannspeil og lagt stein.

10. trinn har bygd gjerde.

Stenbed.

Annonse

Annonse