Li skole
Vi på Li skule er veldig stolt over arbeidslivsfag gjengen vår på 10. trinn! Dei driv elevbedriften Listolen EB, og vann heile 4 prisar i fylkesmesterskapet i Viken, inkludert den gjevaste prisen «beste elevbedrift». Dei er dessuten nominert vidare til dei nasjonale konkurransane i beste grønne bedrift og beste sosiale entreprenørskap, og har i samband med prøvemuntleg «eksamen» samarbeida om å lage dei to vedlagte tekstane og video-pitchen
Listolen EB – Beste grønne entreprenør
Mange tror bærekraft bare handler om miljø, men vi vet at det handler om mer; Sosiale forhold, miljø og klima, og økonomi, eller PPP – people, planet, profit/prosperity. Vi har jobbet med FNs bærekraftsmål nr 4 – god utdanning (people), nummer 12 – ansvarlig forbruk og produksjon (planet), nummer 8 – anstendig arbeid og økonomisk vekst og nummer 17 – samarbeid for å nå målene (profit/prosperity). Her vil vi fokusere mest på nummer 12, 8 og 17. Nummer 4 skriver vi mer om i teksten om sosialt entreprenørskap.
FN-mål nummer 12 – Ansvarlig forbruk og produksjon
Mange av dagens hagemøbler er billige og laget av lite holdbare, og ikke-resirkulerbare plastmaterialer som forurenser naturen når de brytes ned til mikroplast. Listolen produseres her på Li skole, og er en bærekraftig stol laget av ubehandlede taklekter av furu. Kentucky-stoler fra butikken holdes sammen av tau som kan råtne eller bli slakke over tid. Vi bruker gjengestenger i metall som kan etter-strammes om stolen blir løs og slarkete. Gamle trestoler fra 1800-tallet er fortsatt fine, og med godt stell kan Listolen også glede generasjoner fremover. Listolen er sammenleggbar som gjør det enklere å rydde den bort om vinteren eller ved regnvær slik at den ikke blir ødelagt. Og dersom stolen til slutt blir så ødelagt at den ikke kan repareres, kan man lett demontere den og treverket kan brennes opp uten å gi fra seg farlige stoffer.
Vi fant en arbeidstegning på nett, og lagde fargekodede maler til de ulike delene til stolen slik at vi vet akkurat hvor vi skal sage, drille hull og hvor mye av kortsidene vi skal pusse. Slik passer vi på at det blir minimalt med materialsvinn og mest mulig effektivt arbeid. Etter hvert har vi dessuten blitt sponset av Maxbo Nittedal med å få kuttet plankene til helt nøyaktige lengder slik at vi ikke lenger trenger å bruke tid på å sage plankene selv. Større nøyaktighet fører også til enda mindre materialsvinn siden vi ikke trenger å pusse like mye som før.
Masseproduserte møbler fraktes over store avstander fra fabrikk til butikk. Ferdigmonterte møbler tar dessuten veldig mye plass, så man må bruke mange trailere. Taklekter kan pakkes tett inntil hverandre i traileren fra sagbruket til Maxbo, så man kan frakte mer på en trailer. Når taklektene kuttes på Maxbo, blir det lett å frakte de derfra til Li skole i en vanlig el-bil for eksempel. Kundene våre er også lokale, så Listolen er et kortreist produkt.
For å drive en ansvarlig produksjon må vi også ta vare på oss selv, og vi tar HMS på alvor. Vi har blitt sponset med verneutstyr som øreplugger, hansker, og støvmasker og har pratet med hovedverneombud i Nittedal om både arbeidsmiljøloven og hvordan skape et godt arbeidsmiljø.
FN-mål nummer 8 – anstendig arbeid og økonomisk vekst, og nummer 17 – samarbeid for å nå målene
Det hjelper ikke å være miljøvennlige om ikke økonomien går rundt, og økonomien går bedre når vi samarbeider godt, både med hverandre og med andre i nettverket vårt. Vi lagde et budsjett med priskalkyle, opprettet bankkonto og vipps-nummer med QR-kode, og etter markedsføring i nettverkene våre fikk vi 3 forhåndsbestillinger. Vi skrev kjøpskontrakter og kundene vipset et depositum på 800kr per stol som dekket materialene vi trengte til å produsere stolene. Restbeløpet på 700 kroner ble betalt ved overlevering av Listolen. Etter en foreldrekveld på skolen der vi presenterte Listolen, fikk vi mange gode tilbakemeldinger og vi begynte å få en del kunder på ventelisten. Vi så hvor lang tid det tok å lage stolene, og satte opp prisen til 1800 kroner. Vi markedsfører oss gjennom Instagram-kontoen vår, @listolennittedal, som vi prøver å oppdatere hyppig med glimt fra hverdagen i Listolen EB, og gjennom nettsiden vår. Der man kan bestille stolene. På nettsiden har vi dessuten skrevet om produktet og arbeiderne i bedriften.
Et av årets høydepunkt var da vi ble invitert til å presentere Listolen på et lærer-kurs i Oslo. Vi er vanligvis ikke veldig glade i skolepresentasjoner, men har lært og vokst mye dette året.
For å dekke den store etterspørselen etter Listoler skal vi fortsette å produsere stoler som sommerjobb. Vi har fått en avtale om produksjonslokale i garasjen til en nettverkskontakt, og vi gleder vi oss til å fortsette samarbeidet med hverandre og Maxbo Nittedal https://www.maxbo.no/butikker/nittedal/
Listolen EB – Beste sosiale elevbedrift
Mange sosiale entreprenørskap prøver å hjelpe noen utenfor bedriften. Vi prøver heller å «hjelpe» oss selv. Vi jobber mye med å få alle til å føle seg inkludert, og å føle mestring. Alle elevene i bedriften sliter med motivasjonen på skolen, mange har ulike lærevansker, og sliter med en del teoretiske fag. Noen er til og med på alternativ opplæringsarena på Glittre gård annenhver fredag. I elevbedriften har vi mer motivasjon til å jobbe, her får vi både morsomt praktisk arbeid som vi mestrer, sosialt fellesskap og lønn, det er nesten som et Kinderegg.
Vi har flere tiltak for å ikke la vanskene hindre oss. Vi bruker fargekodede maler for å sage opp de ulike delene til stolene, så vi slipper å måle opp hver enkelt bit. Dette blir mer effektivt arbeid for alle, men spesielt hjelpsomt for de med skrive- og lesevansker. Vi har også benyttet oss av utvalgte sekretærer, fargekodet avkryssingslogg, felleslogg og lydopptak for at de med lese- og skrivevansker skal få uttrykt seg effektivt uten hinder.
Vi har alle våre egne utfordringer, og vi har blitt så godt kjent her i bedriften så vi tørr å være åpne om dem. Vi har også våre egne styrker, og har fordelt ulike roller og arbeidsoppgaver ut fra disse. Mange andre elever ville følt det var urettferdig om mesteparten av skrivearbeidet og ansvaret rundt konkurranser og presentasjoner havnet på noen få elever, men vi ser at det er nettopp dette som er rettferdig; når alle får jobbe med det de er gode på, og yter etter sin beste evne.
Vi har hatt en enorm utvikling, fra å mislike å holde presentasjoner til å klare å presentere for et helt rom fullt av arbeidslivsfaglærere på kurs i Oslo. Det har vært årets største høydepunkt for mange. For andre var høydepunktet å vinne 4 priser i fylkesmesterskapet, inkludert beste elevbedrift, og applausen de mottok da de fortalte klassen sin om seieren. Gjennom denne mestringen blir vi motivert, og motivasjonen smitter også over på andre fag.
Gjennom alle konkurransene vi har vært med i har det blitt mye teoretisk arbeid, og mye overtid, både på skolen og hjemme. Vi har skrevet manus, laget presentasjoner, og vi har øvd mye. En i gruppa var igjen etter skolen og jobbet i over 1 time på å si 4 setninger til video-pitchen, og ga seg ikke før det satt. En annen ønsket å være på skolen og jobbe med Listolen på Kristi himmelfartsdag, og når vi skal ha «TrivLi-dager» her på Li skole, der vi kan velge aktiviteter som å dra til Oslo klatrepark eller seile i Oslofjorden, velger heller de fleste av oss å jobbe med produksjon av Listolen. For 1 år siden ville ingen av oss kommet på skolen for å jobbe på en fridag. Allerede der ser vi hvor mye Listolen betyr for alle.
Vi har virkelig hatt pågangsmot og følt mestring, og vi har virkelig utviklet våre styrker.
Vi har solgt 5 stoler og har 11 bestillinger på venteliste, så vi får også motivasjon av å se at dette faktisk går rundt og at vi får økonomisk gevinst av det. Vi ønsker ikke å slutte med Listolen, så vi vil fortsette med bedriften som sommerjobb.
Vi har jobbet med flere av FNs bærekrafts mål, de som handler mest om det sosiale i bedriften vår er nr. 4 – God utdanning, fordi vi lærer mye i bedriften som kan hjelpe oss videre når vi skal ut i arbeidslivet, nr. 5 – Likestilling mellom kjønnene, fordi vi ikke har fordelt roller utfra kjønn, men utfra ulike personlige styrker, nr. 8 – Anstendig arbeid og økonomisk vekst, fordi vi passer på å inkludere alle uansett hvilken bakgrunn man har eller hva man sliter med, og nr. 17 – samarbeid for å nå målene, fordi vi har lært hvor viktig godt samarbeid er for å få bedriften til å gå rundt, både med tanke på samarbeid med hverandre og med nettverkskontaktene våre.