Eilert Sundt videregående skole, Lyngdal, 2TMA
Nærmiljø og Bærekraft
Samarbeidsprosjekt på vg2 skoleåret 21/22. Eilert Sundt videregående skole, Lyngdal
Oppsummering fra elevene i 2TMA med egne ord
Innledning
Samarbeidsprosjekt mellom barnehage og Vg2 byggfaglinjen startet som et lite frø en fredagskveld i mai 2021, i kjølvannet av et foregående prosjekt mellom Vg2 Byggfag og barnehagen. Dette utviklet seg gradvis gjennom en lengre periode, og plutselig var dette lille frøet blitt et helt tre med forgreininger på tvers av flere fagområder.
Flere samarbeidspartnere ble involvert og engasjert. Barnehagen (Læringsverkstedet Faråna barnehage, lokal samarbeidsaktør), Vg2 Byggfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag, Monter, Jakt og fiske, opplæringskontor for tømrerfaget – Kristiansand og faglærere samarbeidet for å få til et flott prosjekt med fokus på nærmiljø og bærekraft.
Tommi og Arne (faglige ledere)
Bygging av fuglekasser
03. mai. 2022
Denne dag fikk vi besøk fra barnehagen, og her fikk vi hjelp fra vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag, slik at vi skal bygge fuglekassen til hvert eneste barn og vi ble delt i gruppe slik hver 2-3 elever fra begge klassene. For vi fikk et barn å hjelpe med å forstå hvordan vi som tømrer, skal spiker og samle fuglekasse delen.
Og her som vi ser nedover er delene og her har vi brukt 55 spiker, og det er mange måter å begynner på for eksempel å begynne med bunn og side først, eller bak og side eller topp og side egentlig det er opp til hver en hvordan er lettere.
Ammar
Besøk fra barnehagen og bygging av fuglekasser
På tirsdag 3. mai fikk vi besøk av en barnehage som vi skulle bygge fuglekasser med. Dette var et samarbeidsprosjekt mellom barne- og ungdomsklassen og tømrerklassen. Vi hadde fått besøk av den barnehagen en gang før på Bergsaker, der de så på mens vi jobbet.
Illustrasjon: (Naturvernforbundet, 2017)
Før barna kom, så bar vi delene til fuglekassene og verktøyet barna skulle bruke ned til verktøyet og satt fram bord som vi la delene på. Så satt vi bord fram som vi skulle ha maten på. Delene til fuglekassene var allerede ferdig kappet, så alt som måtte gjøres var å spikre de sammen. Vi gikk sammen i grupper, slik at hvert barn var med minst en ifra barne- og ungdomsklassen og en fra tømrerklassen. Barna fikk en hammer, spiker og et snekkerbelte. Vi hjalp barna med å spikre sammen kassene.
Barna kom på skolen rundt 9, og da samlet alle seg i aulaen, så fikk de litt informasjon om hva som skulle skje og lærte litt om forskjellige fugler. Så fikk alle en t-skjorte. Så gikk vi inn i verkstedet, der vi hadde lagt ut alle delene til fuglekassene og alt verktøyet. Så delte vi oss inn i grupper og begynte å sette sammen kassene. Når alle var ferdig med kassene, spiste vi så gikk barnehagen hjem. Så ryddet vi og gikk hjem. Jeg syntes det var greit og tror barna hadde det veldig greit og syntes det var spennende å snekre.
Martin og Brage
Byggeprosessen
Vi bygget fuglekasser med barna fra barnehagen, alle barna fikk egen t-skjorte også fikk de låne en liten verktøykasse. Fuglekassen var i 6 deler, som man skulle spikre sammen. Vi fikk også pølse og brus. Vi hadde allerede fått besøk av barnehagebarna før. De var på besøk på Bergsaker og så på garasjen vi bygde.
Malene
Refleksjon om arbeidet sammen med barna
29. november 2021 hadde hele klassen besøk av Læringsverkstedet Faråna barnehage. De fikk se hva vi hadde jobbet med siden sensommeren. I lunsj så hadde vi masse pølser og brus. Så ruslet barnehagen hjemover. Vi tror de synes det var gøy å se når vi jobbet. Det er nok mange mulige håndverkere. Vi gleder oss til senere å bygge fuglekasser.
I mellomtiden var Tobias og Cedric på verkstedet og lagde noen tøffe fuglekasser. I fuglekassene er det montert kamera, så barnehagen kan følge med på fuglene. Det tror vi barna synes er gøy. Delene til fuglekassene ble kuttet ut i mellomtiden, for å spare tid å tenke sikkerhet når de kommer.
2. mai 2022 hadde dagen endelig kommet for bygge fuglekassen. Vi som er elever, møtte opp klokka 08.00. Vi fikk en gjennomgang av hvordan vi burde forholde oss til ungene. Etter dette stilte flere elever seg opp for å ta imot barna ved inngangen. Helsefagelvene hadde en åpningsseremoni med dans og moro. Det dukket plutselig opp noen «påskekyllinger» som barna kalte de. Deretter gikk vi inn verkstedet. Så ble vi delt inn i grupper. Vi tok med barna, hentet alle delene og en egen verktøykasse til hvert barn. De fikk også ta med seg en t-skjorte hjem. Vi lot de ta seg av mesteparten av snekringen, og så hjalp vi de litt med plassering av delene og innfestning av spikeren. Vi synes det gikk bra, forhåpentligvis lærte de noe nytt. På slutten av dagen hadde kontaktlærer Arne vartet opp med pølser til alle sammen. Så vinket vi alle sammen, og ønsket barna en god tur tilbake til barnehagen.
Otto og Leif
Det er totalt 26 sider i dokumentet, og Stolt Håndverker har lagt ut kun en liten del av oppgaven.