Yrkesbil fra Ford som er helt konge!
«På kjøretøyet skal storfolk kjennes», het det visst i gamle dager. Og noen ganger kan man få inntrykk av at det er slik fortsatt, også hvis du kjører yrkesbil. Om du er helt ærlig, er det vel litt slik på parkeringsplassen på bygget der du jobber også. Her er en bil du vil gjøre deg bemerket med.
Ford Ranger Limited double Cab 2,0 har 213 hk, og ikke minst 10 trinns automatkasse. Det gjør at du flyter på veien nærmest trinnløst. Slikt blir det riktignok ikke noe særlig drivstoffgjerrighet av. Men likevel: 0,78 liter miljødiesel på mila med blandet kjøring er slett ikke ille. Toppfarten sies å være 175 km/t, så det er altså mer enn nok å ta av om du skulle ha behov for å komme deg raskt fram også.
Litt konge
Men det er hverken drivstofforbruk, gearkasse eller for den saks skyld de behagelige setene denne bilen har, som gjør at du kjøper den. Det er følelsen denne bilen gir deg – i tillegg til den rene nytteverdien såklart. For det får du i bøtter og spann med denne bilen: En pickup som virkelig svarer til betegnelsen: Det som er tørt og rent kan du til og med ha bak setene, for her er det god plass til det meste av arbeidstøy, sko, ryggsekker, hjelm og annet du eventuelt måtte ha med deg. Du har rett og slett god plass bak setene. På lånebilen var det installert et låsbart rulledeksel over lasteplanet som riktignok fordyrer bilen med 15.000,- kroner, men som avgjort er verd pengene. De fleste som skaffer seg en pickup, velger da også å ta med seg et slikt deksel.
Men du føler deg virkelig som litt av en konge i denne bilen – både hjemme på parkeringsplassen og når du skal forsøke å finne de millimetrene med ledig område utenfor porten på byggeplassen. Om du ikke er en skikkelig morgenfugl da, og virkelig kan «breie» deg. Med en yrkesbil som dette, kanskje du gleder deg til å stå opp?
Ford Ranger
Lånebilen kommer også med det Ford kaller «plusspakken» som øker finansieringsbehovet med ytterligere 11.000 eller så. Den viktigste grunnen til at det er å anbefale, er nok hverken førerassistentpakken eller parkeringsassistent som du da får, og som kan være «kjekt å ha». Men du får nemlig både differensiallås på bakakselen og beskyttelsesplate under motor og drivstofftank, og alle som har vært på en noe ulendt anleggsvei før den er planet skikkelig ut, vil vite å sette pris på akkurat det.
Opplevelsen
Hvordan er den så å kjøre, denne «kongen» av en yrkesbil? Det er jo nettopp det som bidrar til vår uhøytidelige kroning: Den tar seg fram absolutt overalt, i alle fall om du legger inn 4-hjulsdriften. Og når du skal ut på motorveien de siste milene på hjemvei, er det faktisk som å sitte i en sedan. Du har lav støy og svært gode kjøreegenskaper. Instrumentpanelet er oversiktlig og intuitivt, og overraskende nok er det blitt en bil du kan kjøre temmelig langt med, uten å være spesielt mør bak når du jumper ut på bestemmelsesstedet. Det går ikke mange kilometrene i denne bilen før du oppdager at du trives.
Yrkesbil
Men så er det da dette med prisen: Det koster å være kongelig, det er helt sikkert. Lånebilen må du ut med 560.000 for, og det kan kanskje være i drøyeste laget. Da kan det kanskje være en løsning å kjøpe en som er et år eller to gammel, for etter at bilen fikk sin «facelift», er den blitt den arbeidskameraten og gode hjelperen som denne bilen fremstår som. En annen sak er at denne bilen er bygget for å vare en stund, så om du har mange utfordringer og skal trekke en del med deg på litt uveisomme plasser, er det en investering du virkelig bør vurdere. Med de finansieringsordningene Ford tilbyr, bør det være fullt overkommelig for de fleste. Og hva gjør man ikke – for å være litt «konge»?