Vil ha flere jenter til yrkesfag

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maria er glad hun fulgte drømmen sin og ble håndverker. Nå vil hun at flere jenter skal gjøre som henne.

TOOLS er en stolt deltaker i bransjesamarbeidet rundt den årlige kåringen «Norges Hyggeligste Håndverker», som i 2022 ble arrangert for sjette gang. I kategorien «Norges hyggeligste lærling» var det murerlærlingen Maria Andersen (18) fra Randaberg som gikk helt til topps i kåringen, skriver Extraavisen

Nå håper hun at signaleffekten fører til at flere jenter vil velge yrkesfag på videregående for å bli håndverker.

– Det er ganske utrolig, men veldig stas, at det var jeg som skulle få den tittelen. Spesielt siden jeg er en jente blant veldig mange mannlige håndverkslærlinger i Norge. Det at det var sjefen min i CCD Eiendomstjenester som nominerte meg, betyr også veldig mye. Da må hun nok være litt fornøyd med meg, sier hun beskjedent.

Mange muligheter

Da Maria skulle ha arbeidsuke i 9. klasse på ungdomsskolen, valgte hun å ha utplassering hos en lokal tømrer. Det ga såpass mersmak at hun søkte seg til bygg- og anlegg på videregående skole.

– Jeg fant imidlertid ut at tømring ikke var helt det jeg hadde sett for meg. Men i praksisperioden fikk jeg prøve murerfaget hos CCD Eiendomstjenester, hvor jeg er lærling i dag. Det falt veldig i smak, så da valgte jeg den veien videre.

I dag kan man gå bygg- og anleggsteknikk VG1, og velge blant 16 veier videre på VG2. På VG3 er det hele 29 ulike valgmuligheter, avhengig av hvilken vei man valgt på VG2. Alt i alt kan Bygg- og anleggsteknikk på videregående lede til 27 forskjellige fagbrev og svennebrev. Mulighetene er altså mange.

Flere fordeler med håndverksyrke

Som lærling får man lønn under utdanningen, i motsetning til å måtte ta opp studielån. Differansen der er ganske stor. Derfor sparer Maria mye på å bo hjemme hos mor og far mens hun er lærling.

Hun legger også til at det finnes en annen viktig fordel ved å velge et håndverksyrke.

– Siden jeg bruker kroppen såpass mye i arbeidshverdagen, går jeg ikke rundt og har dårlig samvittighet for å ikke trene på kveldene. Jeg liker generelt å være i bevegelse fremfor å sitte i ro, så det at jobben er veldig fysisk er bare positivt for min del.

Trives i en mannsdominert bransje

Maria er lærling i et murerfirma med en kvinnelig daglig leder, og de ansatte utgjør to kvinner og to menn. Det gjenspeiler riktignok ikke kjønnsbalansen i bransjen for øvrig.

– Det er nok ganske unikt. Når jeg jobber på større prosjekter, hvor det er flere typer håndverkere samtidig, treffer jeg sjeldent andre jenter. Det hadde vært kjekt om håndverksyrkene var litt mer balansert. Jeg tror det er positivt for en bedrift å ha jenter med på laget. Det gir en annen dynamikk i samtaler og generelt arbeidsmiljø. Og mitt inntrykk er at guttene også synes det samme.

Det at hun er en kvinne i et mannsdominert yrke er vel å merke noe hun ikke tenker så mye på.

– Jeg føler ikke at det er noe som preger arbeidsdagene mine, i hvert fall ikke i negativ forstand. Det er heller slik at jeg slipper billigere unna med ting. En gang jeg hadde gjort en feil på jobben sa en mannlig håndverker at; hvis jeg hadde vært en gutt, ville jeg fått en passende «straff» for det der, Men det ble jeg tydeligvis skånet for, ler Maria.

Flere jenter velger mannsdominerte yrkesfag på videregående skole

I 2022 var det rekordmange jenter som valgte de mannsdominerte yrkesfagene på videregående skole. I inneværende skoleår er andelen jenter på bygg- og anleggsteknikk 11 prosent, og 18 prosent på teknologi- og industrifag.

Selv om det forteller oss at vi er på vei i riktig retning, burde langt flere jenter vurdere en karriere som håndverker. Ikke bare fordi den norske bygg- og anleggsbransjen mangler over 13 000 arbeidstakere i 2022, og spår økende mangel i årene fremover. men også fordi det kan gi dem en fantastisk spennende karriere med muligheter som mange ikke er klar over.

Dersom man tar yrkesfag på videregående skole har man uansett mulighet til å ta høyere utdanning senere. Enten ved å ta påbygging til generell studiekompetanse, eller benytte seg av 23/5-regelen eller Y-veien.

Annonse

Annonse