SuperCar med en Stolt Håndverker bak rattet

Artikkelen fortsetter under annonsen

-Jeg jobber til daglig som maskinfører. På fritida liker jeg at det går mer unna, så da er det rallycross som står på programmet. I år kjører jeg i den største av klassene: Super-car. Skal man lykkes på høyt nivå i den sporten, bør budsjettet være romslig.

Maskinfører, Stolt Håndverker, og Super-Car på fritiden
Ben-Philip Gundersen er en Stolt håndverker, og kjører Super-Car på fritiden.

Ben-Philip Gundersen jobber som maskinfører i Bernt Gundersen Graveservice. Firmaet holder til på Åsnes, men har jobber i et større geografisk område. Stolt Håndverker treffer Ben-Philip på jobb i nærheten av Ski. Han er en opptatt herremann, men tar seg gjerne tid til å slå av en prat med Stolt Håndverker:

Håndverker

-Jeg er sjøl en stolt håndverker, og trives utrolig bra på jobben. Nå har jeg jo jobbet med maskiner siden jeg gikk ut av videregående. Dermed så har interessen for den daglige ledelsen av jobbingen økt. Så i dag er jeg prosjektleder ved siden av. Foreløpig forsøker jeg å få det til å bli litt av hvert, for jeg liker jo å kjøre maskiner også. 

-Og fritida er også fylt med during?

-Hehe, jada det er den. Siden jeg kjører på så høyt nivå som jeg gjør, så er det klart at det tar både mye tid og mye penger. Situasjonen rundt Korona har jo ikke akkurat gjort det enkelt. Men nå ser det jo ut til å mykne opp litt, så vi får håpe det beste, smiler han.

Ben-Philip Gundersen har kjørt anleggsmaskiner siden han gikk på videregående, og nå styrer han også prosjekter.

-Men du ser på deg sjøl mest som håndverker?

-Ja, det gjør jeg. For mitt vedkommende var det nok store maskiner og jobbing ute i stedet for på et kontor hele dagen som trakk mest. Etterhvert har det jo blitt litt innendørs også. Det er en av svært mange positive ting ved å være håndverker: Du kan bruke det som plattform å bygge videre på.

Samarbeide

-Du har inngått et samarbeide med Stolt Håndverker. Hvorfor synes du at denne portalen er viktig?

-Det er jo fordi jeg mener at flest mulig ungdom burde få øynene opp for hvor bra yrkesfagene er. Dersom jeg kan bidra til å gjøre flere nysgjerrige på det, gjør jeg det gjerne. Velger du yrkesfag, er du ikke bare sikret jobb, men du har så uendelig mange valgmuligheter seinere. For meg var det kanskje ekstra naturlig, siden det er min far som eier selskapet jeg jobber i. Men jeg gjorde et bevisst valg altså, forsikrer han. Ben-Philip liker spesielt godt at det er mye variert arbeide å bryne seg på som maskinfører:

-Variasjon er viktig for meg, og selv om jeg altså etter 8 år bak spakene nå i tillegg synes det er trivelig å være med på å styre prosjektene, liker å være maskinfører også. Igjen snakker vi om denne variasjonen, sier han ettertenksomt.

Maskinfører og rallycross-fører

-Har du noe råd til dem som vil bli både maskinfører og rallycross-fører, slik som du?

-Tja, det enkelste av de oppgavene er nok å bli maskinfører. Det blir du om du har interessen og velger riktig. Når det gjelder rallycross er det vanskeligere: Du trenger er ganske så stort budsjett om du skal ha noen sjanse. Selv kjører jeg altså i den største av klassene i år, og har et budsjett på 5 millioner kroner fra sponsorer. Men det er ikke veldig stort når man sammenligner med dem som har mest å rutte med. Og man må ha penger i det gamet – det nytter ikke bare å være flink. Som maskinfører handler det kun om å gjøre arbeidsoppgavene dine riktig. Så liker du at det durer litt, og har sansen for store maskiner, er det bare å bli maskinfører. Dette er en jobb som passer like bra for jenter som for gutter, understreker han.

Les mer om maskinfører her

Annonse

Annonse