«Stay cool» – også når du er på jobb
-I gamle dager hadde ikke folk råd til å ha flere klesskift. Da er det vanskelig å «stay cool». Dette ville Hamilton Carhartt gjøre noe med. Svært mange arbeidet på jernbaneverksted for vel 100 år siden. Der var det mye rust. Derfor laget han plagg som rusten ikke synes på. Folk kunne altså bruke dem privat også.
Salgssjef Eirik Werge hos Workwear Norge er nesten ustoppelig når han får lov til å snakke om klærne i den lille butikken i Oslo sentrum. Det vil si, Workwear har med tiden fått forhandlere over store deler av landet. Men de holder fast ved butikken sin i Drammensveien i Oslo. Og de selger fortsatt kule arbeidsklær. Faktisk så kule at en del har begynt å bruke dem ellers også.
Stay cool
-Carhartt har fra begynnelsen av vært opptatt av kvalitet, og med årene har den særegne stilen på klærne også tiltrukket seg andre kunder. Fra midten av 1980-tallet ble det en del av ungdomskulturen, og kanskje fordi dette er en så tidløs mote, har den beholdt sin popularitet.
-Så dette er fortsatt klær både for jobb og fritid?
-Nå for tiden har jo folk langt bedre råd, og har muligheter for å ha flere skift med klær. Og det er det mange som har, og derfor har en ganske stor samling Carhartt-klær i klesskapet sitt. Noen bruker dem bare på jobben, og enkelte bruker dem også bare privat. Vi vet at en del av kundekretsen ikke er håndverkere engang. Men det sier noe om hvor spennende disse klærne er. Svært mange vil «stay cool» også utenfor jobben. Dessuten at de passer for virkelig store grupper av befolkningen, smiler han.
-Hva vil du si er annerledes med Carhartt-klærne?
Dette spørsmålet får ham til å tenke seg godt om, og telle litt på fingrene for seg selv før han svarer.
Alltid kvalitet
-Jeg synes faktisk det er vanskelig å skulle si noe om akkurat dette med forskjellene, fordi jeg i grunnen er fristet til å si ALT, sier han først ettertenksomt. Men så får han «vann på mølla», og er det reneste oppkomme av egenskaper ved Carhartt som skiller disse klærne fra konkurrentene:
-For det første har de jo verdens kuleste logo. Det mener jeg altså, SE på denne her da, sier han og viser: En mer spennende logo finnes ikke, er hans konklusjon.
Men så til realitetene: Han tar sats:
-La oss begynne med kvaliteten. Buksene har for eksempel trippel sømmer med overlagt stoff, noe som gjør dem omtrent uslitelige. Vi har en bukse her i butikken som er blitt brukt av en sjømann, og som er vasket så mange ganger at fargen er gått ut av plagget. Men det kan avgjort fortsatt brukes, og sømmene er like fine. Det sier sitt om hvilken kvalitet det er på disse klærne. Kvalitet er så klart viktig for arbeidsklær, fordi de blir utsatt for temmelig ekstreme påvirkninger. Men det betyr jo ikke at de må se så kjedelig ut!
-De fleste arbeidsklærne er ganske like rent utseendemessig?
-Ja, det kan man si. Men det er jo der Carhartt virkelig skiller seg ut, med et design som er topp moderne, kombinert med fargebruk som er genialt. Det gir den som satser på disse klærne en følelse av å være seg selv, ha sin egen stil. For selv om du velger å satse på Carhartt, er det jo ikke slik at du har noen få valgmuligheter innenfor samme merke. Du har massevis av muligheter, og faktisk er det jo slik at folk kan se helt forskjellige ut, selv om det har klær fra samme merke.
Fremtiden
-Arbeidsklær er likevel et ganske begrenset område å selge klær til?
-Aldeles ikke! For det første er det mulig å kle seg helt forskjellig fra alle andre på jobben, selv om noen andre også bruker Carhartt. Dessuten er det nesten umulig å ikke finne noe du liker hos oss. Vi har klær i alle størrelser – fra S til 2XL, og noen plagg en god del større enn det også, om det skulle kreves. Dessuten har vi spesialklær for jakt og fiske, samt altså for fritid. Jeg vil jo si at den som skaffer seg noen yndlingsplagg fra Carhartt for fritidsbruk, virkelig har skutt gullfuglen: Du kan bruke dem om og om igjen på grunn av den høye kvaliteten. Dette er klær du kan komme til å glede deg over i mange år, slår han fast.
-Hvordan ser du for deg fremtiden for markedet for arbeidsklær?
-Det er aldri lett å være spåmann. Hva fremtiden vil bringe, er det jo de færreste av oss som vet – om noen. Men jeg registrerer at det blir stadig flere som får øynene opp for at det å «stay cool» på jobben, faktisk smaker bra. Og at folk kan velge sin egen stil, også om de bestemmer seg for å holde seg til vårt merke, er nok et pluss. Oppsummert så er det utseende/design, kvalitet, bredde i utvalget og ikke minst muligheten til å bruke klærne privat også som ser ut til å kunne bli et vinnerkonsept for oss, slår han fast.
Da gjenstår det bare å nevne at Carhartt har en rekke «accesories», tilbehør som er praktiske. De har samme ukuelige kvalitet og som du kanskje oppdager at du gjerne vil ha med deg på jobben i fremtiden. Tar du en tur innom, vil du bli positivt overrasket, så mye er sikkert.