Stolt Håndverker
Anita
Daglig leder i Stolt Håndverker AS, er glad for å annonsere at vi nå også åpner for at lærebedriftene kan vise seg fram på Stolt Håndverker. Her er hun fotografert under et skolebesøk i våres.

Nå kan du finne lærebedrifter her hos oss

Artikkelen fortsetter under annonsen

-Vi i Stolt Håndverker arbeider kontinuerlig for at byggebransjen skal få bedre tilgang på lærlinger. Nå utvider vi tilbudet vårt, og åpner for at lærebedriftene kan få presentere seg hos oss! Vi håper dette vil hjelpe mange unge til å finne læreplasser.

Det er daglig leder i Stolt Håndverker AS, Anita Lindberg som forteller dette. Hun er entusiastisk over den muligheten som nå åpner seg for deg som leter etter læreplass. Men kanskje enda mer spennende synes hun det er å lansere muligheten for bedriftene:

Lærebedrifter

-Vi får stadig henvendelser fra ungdommer som er på jakt etter læreplasser, og har arbeidet en stund med å skape en arena der lærebedrifter og dem som ønsker seg læreplass kan møtes. Kanskje er det ikke alltid mulig å finne læreplass på hjemstedet ditt, men vet du om mulighetene i nabokommunen? Eller kanskje litt lenger unna? Dette blir et tiltak for å koble sammen dem som ønsker seg læreplasser og dem som har et bevisst forhold til bransjens og firmaets rekruttering, og vil satse på lærlinger.

-Men er det ikke for lite læreplasser?

-Jo, det er nok riktig, og det er flere som arbeider entusiastisk for å få flere bedrifter til å engasjere seg. Det er så klart en utgiftspost å ha lærling, men det er en investering som betaler seg temmelig raskt, sier hun optimistisk.

Når Stolt Håndverker nå åpner for at lærebedriftene kan presentere seg på våre hjemmesider, så er det ut fra et ønske ungdommene har, og ikke minst for å gi et ytterligere bidrag til en solid rekruttering fremover.

-Hva kommer dette til å koste for bedriftene?

-Prisen for en oppføring vil være 6.000,- kr eks mva per år, men vi lager et skikkelig velkomsttilbud ved lanseringen den 1. november på 3.500,- kroner ex mva for de siste 2 månedene i år og HELE neste år! Og vi åpner opp for at lærebedriftene kan sikre seg plass i dette utstillingsvinduet mot ungdommen allerede nå, så løp og kjøp, smiler Lindberg.

Her er skissen over hvordan oversikten over lærebedrifter kommer til å se ut, forteller Anita Lindberg.

Fremtiden i yrkesfag

-Det er ingen tvil om at fremtiden hører yrkesfagene til. Og er det noe vi har lært av pandemien som vi heldigvis er i ferd med å legge brak oss, så er det hvor viktig det er at vi har fagutdannede folk i bygge- og anleggsbransjen. Og når jeg sier at vi vil bidra, så kan jeg utdype dette med å si at vi har utviklet et konsept som vil bety svært lite utlegg for bedriftene som blir med. Dette gjør vi bevisst, fordi vi vil ha flest mulig med oss på veien videre, forteller Lindberg.

Hun viser til at rekruttering til yrkesfagene er et felles samfunnsløft, og at det er viktig at vi tar dette på alvor. Offentlige statistikker viser at vi om få år vil ha flere titalls tusen fagmedarbeidere for lite Og det har ikke akkurat blitt bedre etterhvert som pandemien har rullet ut over landet, sier hun litt tankefull. 

Lindberg er likevel tydelig på at Stolt Håndverker skal fortsette å stå på for å bidra til at flest mulig unge velger yrkesfagene:

Skolebesøk

-Hvordan skal dere rent konkret jobbe med det?

-Vi gjør mange ting, men ett av de viktigste tiltakene er at vi reiser på skolebesøk landet rundt. Her forteller våre dyktige fagambassadører om sin egen vei til et yrkesfag. Og vi får ungdommene i tale, helt enkelt. Før jul skal vi besøke Kristiansand, Stavanger og Bergen. Etter jul kommer så Ålesund, Skien/Porsgrunn, Fredrikstad, Trondheim og Oslo. Vi lager konkurranser med flotte premier, og aktiviserer ungdommene både før, under og etter vi har vært på besøk.

I tillegg kommer jo portalen vår, der vi presenterer stadig fler yrkesfag, og satsingene våre i sosiale medier. Der har vi blant annet fått med oss influenseren Kim Domingos, som er en solid støttespiller i vår oppbygging av «crowd» i sosiale medier. Vi arbeider kontinuerlig og i flere kanaler for å rekruttere ungdom. Siden vi har fått et stadig økende «trykk» fra ungdom som VIL mer, har vi bestemt oss for å øke vår innsats for rekrutteringen til yrkesfagene på denne måten, sier Lindberg.

Annonse