Håpløs søkejungel for yrkesfagene
-Jeg synes dette er en fullstendig håpløs situasjon. Tilfeldigheter, unnfallenhet og rent ut sagt kaos gjør at mange unge sikkert gir opp. Skal det bli en større søkning til yrkesfagene fremover, trenger vi en felles oversikt over hvor ungdommene skal henvende seg. Det nærmeste vi har kommet en slik, er faktisk Stolt Håndverker.
Det er en oppgitt mor som er på tråden til Stolt Håndverker. Hennes sønn har vært svært bevisst i sitt yrkesvalg, og ønsket seg en spesifikk lærlingeplass innenfor anleggsfagene. Men det skulle vise seg å bli starten på en veldig lang prosess som ennå ikke er ved veis ende.
Les også: Er du i tvil – søk deg et yrkesfag!
Opplæringskontoret
Første stopp var Innlandet fylkeskommune. Her henvendte gutten seg først, til Opplæringskontoret. Men svaret var like kort som det var negativt: Nei, vi har ikke noe med å skaffe folk lærlingeplass. Det må du gjøre selv. Her har du likevel et par telefonnumre, sånn at vi hjelper deg utover det som er vår oppgave.
Thanks for nothing, liksom. Men den unge gutten og hans foreldre aktet ikke å gi seg uten sverdslag, så neste post på programmet var å ringe en større entreprenørbedrift. Den som er oppført som «HR-ansvarlig» svarer ikke. Ringer heller ikke tilbake. Så 21/2 2021 gikk første søknad til konsernet. Etter en ukes taushet ba så gutten skriftlig om en bekreftelse på mottatt søknad den 28/2, noe han fikk noen dager senere, nemlig den 1/3. Men det var også alt. Etter dette var det taushet fram til 21/6 samme år, hvor han tar kontakt og skriver at han skjønner ut fra den manglende tilbakemeldingen at man ikke har mulighet til å ha ham utplassert, men at han ber om at hans papirer blir videresendt til den eller de som har ansvaret for lærlingeplasser. Ingen reaksjon. Purring den 12/8 og 14/9 samme år gir samme, manglende resultat.
Håpløs situasjon
-Dette kunne vi jo ikke leve med i lengden, så vi ringte til et konkurrerende konsern, og fikk snakke med en hyggelig kar som riktig nok meddelte at dette ikke var hans bord, men at han skulle gi dem et telefonnummer til noen som trolig kunne hjelpe. Og ganske riktig: Det ble utplasseringsplass. Men da 17-åringen skulle skrive utplasseringskontrakt, fikk han vite at det overhode ikke var konsern 2 han skulle til, men det selskapet han i så mange måneder forgjeves hadde forsøkt å oppnå kontakt med! Konsern 2 ordnet utplassering i konsern 1!!!
-Dette er jo en fullstendig håpløs situasjon for ungdommene. Og det blir jo nesten latterlig når vi får brev fra Innlandet fylkeskommune den 7/3 i år, med en gledestrålende melding om at det nå er på tide å tenke på lærlingeplass, og at fylkeskommunen har sendt hans ønsker om lærlingeplass til et antall bedrifter i fylket. Jeg er ikke engang sikker på hvor de mener de har hans prioriteringer fra, slår moren oppgitt fast.
-Hva gjør dere da?
Forskjellige frister
-Vi er jo ganske godt kjent i bransjen, og har allerede jobbet lenge med lærlingeplass. Slik vi ser det, burde henvendelsen fra fylkeskommunen ha kommet allerede i september i fjor. Men heldigvis kjenner vi til Stolt Håndverker, og opplistingen av firmaer som er lærebedrifter der, har vært veldig nyttig.
Ved å studere listen over opplæringsbedrifter der, fant vi flere mulige firmaer for en fremtidig læreplass. Så den kan jeg absolutt anbefale, og jeg vil også si det er lurt av bedrifter som ønsker seg lærlinger å stå der, for ellers kan det hende de ikke blir funnet av ungdommene. Det er langt fra sikkert at selskapene er så kjente som de tror, sier hun med et smil.
-Så da gikk det bra?
-Det vet vi fortsatt ikke, men vi oppdaget et annet problem, nemlig at selskapene har vidt forskjellige søknadsdatoer for læreplasser. Det er veldig uheldig, for de spriker faktisk fra 1/3 til 31/5. Det betyr at man kanskje er nødt til å søke mange steder, fordi man jo ikke vet om man får plass. Men – igjen takket være Stolt Håndverker – har vår sønn kunnet søke flere steder, og selv om alt for mange ikke engang gidder å svare på henvendelsene, har vi ikke gitt opp håpet.
Stort potensiale
-Hva mener du burde skje for å skape bedre forhold for ungdommene?
-Informasjon burde ha vært samlet på ett sted. Så langt er det stedet vi har fått best hjelp, på Stolt Håndverker. Deres liste er jo heller ikke komplett, langt ifra. Men det er i alle fall en begynnelse, slik at vi kunne ta utgangspunkt i det vi fant der, sammen med det vi visste fra før. Jeg har ikke akkurat noen mening om hvor slike opplysninger burde vært samlet. Likevel slår det meg at siden Stolt Håndverker har begynt på den møysommelige jobben det synes å være å skulle skaffe seg en oversikt, hvorfor ikke samle seg om det arbeidet der?
-En ting er i alle fall sikkert: Det trengs langt mer ordnede forhold for dem som skal søke seg både utplassering og læreplass i bygge- og anleggsfagene, og vi fant at Stolt Håndverker var det som hjalp oss best, konkluderer hun.