Annonse



Covidcare
Covidcare vant konkurransen om "Beste produkt"

Covid 19 preget innovasjon hos ungdommer i Viken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var hele 149 bedrifter i ungdomsskolen som deltok i årets Fylkesmesterskap i regi av Ungt Entreprenørskap. Det er første gang et slikt mesterskap avholdes for ungdomsskoleelevene. Men det blir neppe det siste, om man skal dømme etter entusiasmen både hos deltagere og dommere. Mange produkter var inspirert av Covid 19.

Blant de påmeldte ble det plukket ut 20 bedrifter i hver kategori, som gikk videre til finalen. Her ble elevene intervjuet digitalt av juryene, som har bestått av representanter fra arbeids- og næringsliv fra hele fylket. Blant annet Stolt Håndverkers egen ansvarlige redaktør Jørn Wad.

Kobbertape ble løsningen for disse karene, som her er i sving på et lokalt kjøpesenter. Produktet ble dømt «beste produkt».

Covid 19

-Jeg var så heldig å få sitte i juryen for «beste produkt i markedet», og det var ingen enkel oppgave, innrømmer Wad i etterhånd: Det var så mange virkelig gode ideer som allerede hadde bevist sin kraft i markedet, at juryen trengte en stund på å gå gjennom produktene grundig før man traff sine valg. Til slutt sto man igjen med tre produkter, hvorav ett skilte seg ut. Nemlig CovidCare EB, som kom fra NRG-U, Norges Realfagsgymnas Ungdomsskole. Dette er i korthet et produkt bestående av kobbertape, som festes på overflater som blir ofte berørt. Dermed senkes faren for å bli smittet ved å berøre overflatene betraktelig, ifølge gründerne.

På andreplass i denne klassen kom «Pretty Little Earrings EB» Fra Ramstad Skole. De hadde som en enkel, men likevel vanskelige idé at de skulle lage billige, men samtidig kvalitetsmessig gode øreringer til jenter i alderen 11-15 år. Spesielt for disse var at de hadde gått ut til markedet og spurt hvor mye man ville være villige til å betale for produktet. Så fant et gjennomsnitt av dette og så lagt seg litt lavere. Ikke så rart da kanskje, at jentene som står bak, var fullstendig utsolgt. 

Kattesand

På 3. plass i denne gruppen kom DuggDugg EB, som var en gjeng gutter fra Risum Ungdomsskole som hadde registrert at litt eldre biler lett dugger mye på frontruten. De ville lage en lett, rask og billig duggfjerner, som kanskje til og med vil bidra til å redde liv. Resultatet ble rett og slett en sokk – fylt med kattesand! Denne gjør jobben forbløffende raskt, men vil bli slitt ut (les: fuktig) over tid. Derfor må den byttes ut etter 3 ukers tid eller noe slikt. Så nå var gjengen bak dette produktet allerede i gang med en videreutvikling av produktet: De skal sette borrelås på åpningen av tekstilene de bruker, slik at man enkelt kan skifte ut innholdet, og således får de et enda mer bærekraftig produkt.

Motiverende

Gjengangeren hos de fleste av ungdomsbedriftene var at de hadde synes det var svært motiverende å få lov til å utvikle sin egen idé. Samtidig var mange overrasket over hvor mye papirarbeide som måtte til før man kommer i gang med det ungdommene ønsket, nemlig å utvikle selve ideen. Her var det nok godt å ha stimulerende lærere med på laget. For hvis ikke kunne man lett miste motet, sa flere av deltagerne. De oppgav da også nettopp papirarbeidet som det de likte minst ved å være «gründerspirer».

Det var stor bredde i årets konkurranse, men mange hadde naturlig nok et engasjement rundt Covid 19, som har preget hverdagen for oss alle i de siste månedene. «Plukk plast EB», er en elevbedrift startet ved Svensedammen Skole i Drammen. De ville gjerne utvikle noe som kunne gjøre at flere bidrar til å løse det problemet de opplever vi har med plast i samfunnet vårt. De oppgir også det samme som de fleste andre ungdommene juryene snakket med. Nemlig at det aller viktigste de hadde lært i dette året, var å samarbeide med andre, men samtidig arbeide for å nå ut i markedet.

Beste bærekraftige bedrift

Beste bærekraftige bedrift ble Green Closet EB. De fikk førsteplassen i sin klasse for sin enkle løsning som hjelper deg å handle grønt og etisk når du er på jakt etter nye klær. Isofix fra Rakkestad fikk prisen for beste innovative idé for sitt prosjekt for å feste barnesetet trygt i en ambulanse.

Selv om elevhverdagen har vært særdeles utfordrende det siste året, har faktisk 2.800 elever i ungdomsskolene i Viken drevet elevbedrift dette skoleåret. Rundt 650 lærere har brukt elevbedrift som undervisningsmetode, både i vanlig undervisning og på hjemmeskole. Lederne for Ungt Entreprenørskap Viken, Erlend Eggen, Christer Engstrøm og Petter Skotland, understreker i en kommentar at elevbedrift i høyeste grad er elevaktiv læring. Således følger det anbefalingene Fagfornyelsen legger opp til. Gjennom sitt arbeide med Elevbedrift har elevene tenkt ut sine forretningsideer og samarbeidet både innad og med aktører utenfor skolen. De har også jobbet fram bærekraftige og innovative produkter. De har fått hjelp fra lokalt arbeidsliv, som har fungert som veiledere. Elevene har fått erfaringer som de vil dra nytte av når de seinere skal velge studieretning og et fremtidig arbeide, understreker de tre.

Annonse

Annonse