2021 vil bli et toppår for mange i bransjen
-Mange har vært usikre på fremtiden i 2020, og ikke minst på hvordan man skal løse de daglige utfordringene. Nettopp derfor er vi både glade og ydmyke over å ha møtt så mange positive mennesker som vi har i året som nå snart er bak oss. Når nå 2020 snart er historie, og vaksinene er underveis, er det på tide å løfte blikket og se fremover. 2021 vil bli et toppår.
Anita Lindberg er daglig leder i Stolt Håndverker SH media AS, og «har trua», som hun selv pleier å uttrykke det. Troen på et spennende 2021, og på fortsatt vekst for prosjektet som så dagens lys den 11. mai 2020. For mottagelsen både fra lærlinger, yrkesfagstudenter, leverandører og bedrifter har vært utelukkende positiv. Det gir grunnlag for at vi har et superspennende år foran oss, sier hun.
Les også: Er du i tvil – velg deg et yrkesfag!
Spennende
-Pandemien strupte jo hele Europas – og for den saks skyld hele verdens næringsliv. Så vi lurte jo litt på hvor klokt det var med en «startup» i et så vanskelig år som dette. Men det angrer vi ikke på, for vi får daglig positive tilbakemeldinger. Nå har vi har planene klare for et offensivt og spennende år. Både for oss, leserne og samarbeidspartnerne våre, forteller Lindberg.
-Hvorfor ble Stolt Håndverker startet?
-Vi som står bak prosjektet, har mange års erfaring i fagpressen. Hundrevis, for ikke å si tusenvis av samtaler med leverandører, bedrifter og enkeltpersoner i bransjen. Det har ofte handlet om det samme: «Vi trenger mer rekruttering.» Noen burde ta tak i dette på en organisert måte for hele bransjen.
-Men det er jo mange som jobber med rekruttering til håndverksbransjen?
-Ja, det kan man lett tro. Og det er også mange som gjør en fantastisk innsats. Men nettopp derfor er det viktig å være klar over at det ikke finnes noe overordnet satsing. Som altså både tar for seg bygg og anleggsbransjen, slik Stolt Håndverker gjør. Det er mange enkeltinitiativer, og vi samarbeider med stadig flere av dem. Så det har vist seg at det har gått akkurat slik som vi håpet og trodde: Vi har fylt et følt tomrom i bransjen, og ser virkelig frem til at dette skal vokse videre i 2021, slår hun fast.
Toppår
-Hvordan har Stolt Håndverker blitt mottatt?
-Vi er storfornøyd, for vi har ikke møtt på en eneste negativ kommentar i alle de månedene vi nå har jobbet med dette prosjektet. Det vi imidlertid hadde håpet på, var en sterkere økonomisk backing fra bransjen enn vi fikk oppleve i begynnelsen av oppstartsåret. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg, og vil øke ganske radikalt i 2021, og det er vi glade for. I likhet med i bransjen, vil 2021 bli et toppår for oss, tror hun.
-Ja, for dette er vel en ren kommersiell kanal?
-Vi får ikke en eneste krone i støtte hverken fra det offentlige eller fra bransjeorganisasjoner. Så det er klart vi trenger at «våkne» leverandører kjenner sin besøkelsestid, og støtter opp om prosjektet. I tillegg er vi jo en sterk kommunikasjonskanal for dem som ønsker de unge i bygge- og anleggsbransjen, eller dem som vurderer å bli det, smiler hun.
Kommunikasjon
-Og bransjen følger opp i 2021?
-Ja, det ser heldigvis slik ut. Jeg tror at konseptet med at bygge- og anleggsbransjen nå faktisk har fått en kommunikasjonskanal direkte til de unge i bransjen, har brukt en del tid på falle på plass. Men stadig fler har fått øynene opp for at vi tilbyr noe helt unikt. Vi har et begrenset antall annonseplasser, og kommer ikke til å utvide dem. Så her blir det «først til mølla». De som er med på laget helt fra begynnelsen vil komme til å profitere på det. Ikke bare på lengre sikt, men fordi Stolt Håndverker er i ferd med å bli et begrep i flere bransjer. Når det skjer, vil det være viktig for leverandører som skal gjøre det bra i fremtiden, å introdusere seg for ungdommen via oss, forklarer hun. Og legger til: Vi er et fellesskap. og når bransjen opplever et toppår, vil vi også gjøre det, resonnerer hun.
Annerledes
-Hva er det som skiller Stolt Håndverker fra andre medier?
-Jeg tror kanskje at vi er mer kommersielle enn andre – på mange måter. Det betyr at vi erkjenner at rekrutterings- og informasjonsjobben er et felles prosjekt. Dermed vil annonsører og samarbeidspartnere hos oss på en helt annen måte enn hos andre medier oppleve at de er med på laget: Vi har bare ett fokus, og det er å fremsnakke yrkesfagene. Det gjør vi på mange måter, og sammen med en rekke samarbeidspartnere, som vi håper skal bli enda flere i 2021.
Samarbeide
De som allerede er «om bord», har opplevd at vi er tettere på våre samarbeidspartnere. Vi sørger for at de faktisk får konkret «return on investment» på de pengene de bruker hos oss. Virkemidlene kan være forskjellige, men fokuset er alltid det samme: Å sørge for at vi bidrar til rekruttering. Samtidig som at vi fremmer våre samarbeidspartnere så sterkt det bare er mulig med de ressursene som er tilgjengelige.
-Blir 2021 et toppår for Stolt Håndverker?
-Vi håper det – og skal man dømme ut fra tilbakemeldingene vi får, er det all grunn til å tro på det også. Men uansett: Vi er glade for den mottagelsen vi har fått i oppstartsåret, og vet allerede nå at neste år vil bli enda bedre. Da vi startet Stolt Håndverker hadde vi et langtidsperspektiv: Vi er kommet for å bli, og kommer til å jobbe sammen med bransjen for rekruttering. Men også for informasjon og kommunikasjon med lærlinger og yrkesfagstudenter i årene som kommer, sier Lindberg.